Maandagmiddag 4 november 2013

5 november 2013 - Balikpapan, Indonesië

Ons plan om te gaan zwemmen valt letterlijk in het water. Een geweldige plensbui valt op Balipapan. We wachten tot het droog is. We halen de kinderen van school en gaan naar Sambodja Lodge, zo' n 40 minuten rijden buiten Balikpapan. Het is een project om Oerang Oetans die zijn verdreven vanwege bosbouw of van particulieren of uit een circus komen op te vangen en weer klaar te maken voor het leven in vrijheid in de jungle. Op het hoogste punt van het park krijgen we uitleg . Naast de aanleg van een snelweg wordt het stuk regenwoud bedreigd door de oprukkende palmolie plantages. En natuurlijk door het gebrek aan fondsen. Op weg naar de eilanden waarop de apen verblijven planten we 5 nieuwe bomen. Hopelijk zijn deze over ca. 100 jaar een deel van het regenwoud. Zodat onze kindskindkinderen dat ook nog kunnen zien! Na de Oerang Oetans bezoeken we ook nog het reservaat van de Sun Bears. Kleine beren die hun naam danken aan de witte bef onder hun kop.vervolgens maken we een tocht met twee kleine bootjes over de rivier . Op de oevers leven Probiscis monkeys(langneusapen) en zien we lizzards, een kruising tussen een hagedis en een leguaan die in de bomen leven. Na afloop eten we in de Lodge. Opnieuw een leuke dag ten einde!