Vrijdagavond 1november 2013

2 november 2013 - Balikpapan, Indonesië

Onze eerste volle dag in Balikpappan zit er op! Een geweldige dag. De kinderen hebben van school uit " swimcarnaval". In het zwembad op het complex worden allerlei spelletjes en vooral wedstrijden gedaan. Kim wint met grote overmacht haar serie. Niels moet " geblesseerd " uitvallen. Vlak voor de start verlies hij zijn tand ( hij gaat wisselen). Veel bloed dus grote consternatie en weg concentratie! Boven het zwembad hangt een doek voor de warmte. Dat is niet nodig want uit de donkere wolken valt een plensbui. Binnen no time staat een deel van Balikpappan blank. Het carnaval wordt afgelast.

inmiddls ben ik door twee vrienden van JK uitgenodigd om te komen golfen. Kees kan niet, dus mag ik zijn set gebruiken. Nu nog schoenen. De companycar komt weer voor rijden. De chauffeur brengt ons naar de Superblock. Een schitterend overdekt winkelcentrum dat zich kan meten met het Haagse Babylon of Hoog Catherijne.veel mooie winkels van grote merken, roltrappen en natuurlijk veel eettentjes. Op de tweede verdieping is naast een enorme speelhal waar een verschrikkelijke herrie uitkomt, de Golf Inn en de Sportshop. Ik koop een paar hardloopschoenen, want ik moet morgen ook nog hardlopen. (Zie verslag morgen, bij leven en welzijn!). Samen met een golfhandschoen deken ik Rp 88.000,- af. Oeps. Omgerekend is het gelukkig maar € 75,-. Dat viel mee!

Golfen in Balikpappan, een belevenis!

Met de company car, een grote Toyota Fortuner 4x4, met chauffeur wordt ik naar de golfbaan gereden. Ik mag nog net zelf uitstappen, maar dat is het dan wel. Mijn golftas wordt uit de auto gehaald. Een dame met hoofddoek controleert het aantal stokken in de tas. Kunnen we met de Wald groep,ook wel eens invoeren! Ik loop naar binnen om mijn meespelers op te zoeken. Die staan al aan het bier, dus moet ik er ook eentje nemen, helaas!

intussen is mij een caddie toegewezen. Hij brengt trolley en tas in orde, controleert of ik voldoende ballen en tee'tjes heb en wacht geduldig tot ik mijn bier op heb. Ik overhandig hem een flesje water en we gaan op pad. Ik doe niets. Zelfs mijn bal wordt door de caddie opgeteed. Ik sla de eerste keer naast de fairway. Mijn caddie kijkt waar de bal neerkomt en. ... gaat hem zoeken. Vervolgens overlegt hij met mij, hij noemt mij pappa Wim, met welke club ik verder wil. De gebruikte stok maakt hij schoon en stopt hem in de tas. Bij de volgende slag past hij de " Ouwerkerk" tactiek toe: hij legt de bal net even beter neer! Bij de enkele slag die niet goed gaat :-) krijg ik aanwijzingen om mijn slag beter te maken. Dat is  pas baanles! Na 9 holes ben je wel,uit je laatste verschoning gedreven bij deze temperatuur. We drinken een biertje aan de bar, natuurlijk buiten! Ik moet nog betalen. R 175.000,- voor de baan en R 150.000,- voor de caddie. Omgerekend ca. € 30,- Daar kun je nog eens voor gaan!

1. Jaap:
    Mogge Wim en Lenie
    Als ik dit schrijf is het zaterdagmorgen 7.00 uur het regent iets en de temperatuur is circa 9 gr boven nul. Als ik jullie verhaal lees lijkt met dit een leuke ervaring om mee te maken. Zo'n caddie moeten we op Strijen ook maar instellen,een biertje drinken buiten op terras zal in Srijen ook wel gaan al moet je het zelf aan de bar ophalen(afhankelijk wie er bediend). We hebben mischien geen last van een jetlag maar onze biologische klok is toch wel iets in de war, Corrie en ik krijgen rond 7 uur 's avonds een enorme slaap, stellen het naar bed gaan uit tot 10 uur om dan midden in nacht klaarwakker te worden. Ik overweeg nu, naar aanleiding van jouw verhaal, een rondje te lopen op Strijen, vanmiddag naar de bvv 1e 2e en 3e helft. Dan ben ik volgens mij weer in m'n ritme.
    Nog veel plezier daar en de groeten aan JK en familie
    Groetjes Jaap en Corrie
  2. Anda kasius:
    Hé Wim en Lenie (en andere Balikpapanezen),
    Jullie raken al aardig ingeburgerd.
    Ik zie het voor me, de 'soesa' op de complex, de ritjes met Owan, de bijzondere belevenissen op de golfbaan Wim. En dan wacht je nog de "Hash" vanmiddag. Oei! Ik wens je veel succes!! Veel plezier en liefs aan allemaal. Anda
  3. Paula:
    2 november 2013
    Wat leuk om dit te lezen! Wat een belevenis Wim!! En wat zal het fijn zijn om even lekker tijd door te brengen met elkaar daar!! Doe iedereen de groeten van ons en wij tellen stiekem de nachtjes met elkaar af tot jullie thuis komen ;-) dikke X van ons en de meisjes