Zondagmiddag 3 november 2013

4 november 2013 - Balikpapan, Indonesië

Na de inspanningen van zaterdag zijn we niet van plan veel te doen! Uitslapen, lekker lang ontbijten, boekje lezen en een beetje bijslapen. Niet veel te verhalen, dus maar even over Balikpapan

Balikpappan telt ca. 700.000 inwoners. Ze is gelegen op de zuid-oostelijke punt van Kalimatan, het vroegere ( Nederlandse ) Borneo. Grofweg wordt ze in het westen begrensd door de rivier Sungai Wainwright, welke middels een enorme baai uitmondt in de zee, die hier de Straat van Makkassar heet. De zee vormt ook de zuidelijke en oostelijke grens van Balikpapan. In het noorden gaat de stad grenzeloos over in de jungle . De stad is enorm uitgestrekt, maar dan in de lengte. De belangrijkste verkeersader is misschien wel 40 km lang met alleen aan weerszijden bebouwing. Het is een tweebaans weg, die in de stad vierbaans wordt. Dat helpt overigens niet want op de buitenste banen staat altijd wel iets geparkeerd.

De voornaamste bronnen van inkomsten zijn de olie-, gas-, en mijnindustrie. Op zee zie je tientallen olieplatforms. Dat maakt het uitzicht niet aantrekkelijker . Vandaar, maar ook vanwege het misschien niet schone water, wordt het kkilometerslange strand niet gebruikt. De mijnbouw is dagbouw. Geen schachten, maar net een enorme shovel gewoon opscheppen. Dat geeft enorme gaten in het landschap. Officieel moeten de mining compagnies dat in de oude staat terugbrengen, maar who cares in Balikpapan?

Langs de bovengenoemde weg staan de vestigingen van de grote toeleveranciers als Catterplllar, Volvo en Hitachi. Daarnaast vele keine bedrijven die leveren aan de olie en mijnindustrie.

De kilometerslange weg wordt omzoomd door honderden huisjes, nissenhutjes en afdakjes. Hier gebeurt van alles. Eettentjes, supermarktjes, kledingzaakjes, en winkels van sinkel die echt alles verkopen. Zoals flessen ( brommer) benzine. Brommertjes rijden hier bij tienduizenden. Links en rechts langs je heen. Met  1 bestuurder, met zijn tweeën , met drie en zelf met vier! We zagen zelfs een baby die rijdendeweg de fles kreeg. Het verkeer is nog net niet chaotisch. Dat komt wel als de nieuwe aankomst- en vertrekhal klaar is ,een megalomaan gebouw waarbij Zestienhoven de vingers zou aflikken! Overigens is men wel geel tolerant in het verkeer. Men laat elkaar veel voorgaan,oversteken. Behalve wat geclaxonneer, zie je geen opgestoken vingers!

We besluiten om ons te straffen voor onze luiheid van vandaag, morget gaan zwemmen!