Zaterdagavond 2 november 2013

3 november 2013 - Balikpapan, Indonesië

IMG_16661IMG_16651Het is vandaag de dag van de Hash run. In Nederland denken we dan meteen aan drugskoeriers. Maar dat is het juist niet.

De hash run dateert uit de tijd dat er nog Britse militairen in Zuid-oost Azië waren. Zij verveelden zich in het weekend en werden volkomen dronken. Om de kater waarvan op maandag wat te verwerken werd om 17.00 uur een " run " georganiseerd. Met behulp van papiersnippers werd een route uitgezet. Door de omgeving, de stad en het bos, de jungle. Dat gebeurt nog steeds, nu met de inhoud van de paperversnipperaar. De organisator kan dat zelf doen, maar er zijn ook " contractors" aan wie je kunt uitbesteden. Zij mogen ook en vals spoor maken, dus de vraag is steeds:are we running in paper, hebben we nog op goede weg?. De bedoeling was vooral het sociale aspect. Meedoen is belangrijker dan winnen, dus je kunt ook gewoon wandelen. Er zijn veel clubs waar zowel Indonesiërs en buitenlanders lid zijn.  Een van weinige momenten dat men gezamenlijk iets doet.

Het evenement schiet in zo verre zijn doel voorbij, dat er na afloop volop bier gedronken moet worden. Dit doet men, staande in een cirkel. De GM ( een soort hoofd geitenbreier) roept telkens iemand naar voren. Die  heeft iets  " misdaan", te nieuwe schoenen, met handen in de zij gestaan ( teapot). Allemaal flauwekul, maar het is een reden om straf te krijgen en straf betekent: bierdrinken! Een plastic beker moet in een keer leeg! Het is en wordt heel gezellig!

De run zelf ging over zo'n 8,5 km. Maar volop heuvels, door de stad, door sloppenwijken en zelfs wat door de jungle. Zelfs al heb je veel loopervaring doen het zware parcours en  de hitte je behoorlijk de das om. Maar des te meer smaken de koude biertjes achteraf. De avond werd besloten met het eten van Hollandse poffertjes. Deze worden door Lenie en Diane geweldig klaargemaakt, wat met de hitte in de keuken een minstens zo grote prestatie is als " running The Hash"! In slaap vallen na deze enerverende dag was geen probleem!

1. Anda kasius:
    3 november 2013
    Oei, dan kwam je vast niet goed weg met je nieuwe schoenen bij de hash! En anders hebben ze vast wel wat anders verzonnen: visitor of teapot of Dutch, drinken zul je. Down, down, down....! Je hebt het moedig doorstaan Wim, zie ik op de foto's! (Leuk zijn ze trouwens) Wat een diversiteit he, van luxe golfbaan tot hashrun in de jungle, van Novotel tot Jill's en Superblock tot pinda-lekkakarretje.
    Bijzondere ervaringen. Ben benieuwd wat jullie nog meer gaan beleven! Apen en beren?